Dosažené úspory díky regulaci se liší podle toho, jaké technologie vaše současné veřejné osvětlení využívá. Některé zdroje v soustavách veřejného osvětlení lze regulovat snadněji a efektivněji než druhé. Pro představu uvádíme velikost možných úspor, které lze dosáhnout na aktuálních technologiích.
Vysokotlaká sodíková výbojka - 35-40 %
Halogenidová výbojka - většinu typů nelze vůbec regulovat.
Rtuťová výbojka -25-30%
LED svítidla - 35-45%
Na výsledné úspory má vliv také výše přepětí v elektrické síti. V jednoduchosti lze říci, že odchylka 10V v síti, je pro veřejné osvětlení využívající vysokotlaké sodíkové výbojky cca 10% energie. Z tohoto důvodu je vhodné v rámci regulace řešit i stabilizaci napětí, které veřejné osvětlení využívá.
Pokud se rozhodnete pro druhý přístup a to výměnu zdrojů, je situace o něco komplikovanější. Na trhu jsou stovky různých produktů a nelze jednoduše říci, kolik ušetříte, bez znalosti současného stavu veřejného osvětlení a kvalitně zpracovaným výpočtem s navrhovanou variantou. Poslední dobou je lákavá výměna současných zdrojů za LED svítidla. I tato varianta má však svá úskalí. U LED svítidel obecně vypadá lákavě marketingové číslo "úspora až 80%", ale u LED klesá rapidně jejich účinnost s rostoucí teplotou. Takže v letních měsících může mít veřejné osvětlení nižší účinnost než v zimních. Navíc jsou zde vysoké počáteční náklady a je vždy lepší se orientovat dle doby návratnosti investice. Pro zrychlení doby návratnosti a maximalizaci úspor se pak můžete setkat s projekty s menší hustotou osvětlení, které poté nesplňuje normami stanovené požadavky na veřejné osvětlení. Případně je velmi časté použití zdrojů s horším podáním barev, které disponují vyšší účinností.
Vždy je dobré svěřit veřejné osvětlení, jeho revitalizaci či rekonstrukci i související počáteční ekonomickou kalkulaci odborníkům, kteří mají zkušenosti v této oblasti a dokáží poskytnou i příslušné garance.
- Vysokotlaká sodíková výbojka - jedná se stále o nejrozšířenější světelný zdroj v našich ulicích pro veřejné osvětlení. Hlavním důvodem je její vysoká světelná účinnost (70-130lm/W), přijatelná cena, vysoká životnost (16000h) a malé rozměry, což usnadňuje konstrukci svítidla. Mezi nevýhody patří podání barev (Ra=25) a její žluto-oranžové světlo.Pro zapálení i provoz potřebují vnější obvody.
- Halogenidová výbojka - jedná se o další velmi rozšířený světelný zdroj pro pouliční osvětlení. Největší výhodou je kvalitní bílé světlo, které je způsobeno doplněním sodíkových par o halogenidy. Ty způsobují lepší podání barev Ra=85, ale oproti sodíkové výbojce mají nižší světelnou účinnost(80-90lm/W), kratší životnost a vyšší cenu. Pro zapálení i provoz potřebují vnější obvody.
- Rtuťová výbojka - jedná se o vysokotlaké výbojky s vysokou svítivostí. Výbojka vyzařuje UV záření, které se na luminoforu na baňce mění na viditelné světlo. Pro provoz potřebuje startér. V minulosti se jednalo o oblíbený světelný zdroj i pro veřejné osvětlení. Pro nové osvětlovací soustavy se nepoužívá a pouze dožívá ve starších svitidlech. Oproti sodíkové výbojce má nížší světelnou účinnost (40-60lm/W), nižší životnost, a pouze o málo lepší podání barev Ra=45. Poznáte ji podle typického modrozeleného světla.
- LED - světelné diody se stávají stále více populárními i pro veřejné osvětlení. Jejími hlavními výhodami jsou dlouhá doba živostnosti (až 50 000 h) a vysoká účinnost. Nutno poznamenat, že dobré parametry jsou dodrženy při správné teplotě provozu. Při jejich přehřívání dochází k snížení účinnosti i doby životnosti. V současnosti se můžete ve veřejném osvětlení setkat s dvěma typy diod. Výkonové HP LED a vícečipové COB LED.
Parametr | Světelný zdroj | ||||
Kompaktní zářivka | Rtuťová výbojka | Vysokotlaká sodíková výbojka | Halogenidová výbojka | Světelná dioda | |
Obvyklé označení | TC-L | HQL, RVE | HST, HSE | HIT, HIE | HP LED, COB LED |
Příkon P(W) | 36-80 | 50-400 | 50-250 | 35-250 | 1-180 |
Světelný tok Φ (lm) | 2 900–6 500 | 1 900–22 000 | 4 000–33 000 | 4 700–25 000 | 100–18 000 |
Měrný výkon η (lm/W) | 80 | 37–57 | 75–130 | 80–100 | 100–150 |
Doba života, výpadek 10% t(h) | 13000 | 12000 | 10000 - 22000 | 4000 - 21000 | x*) |
Doba života, less 50 % t(h) | 20000 | 16000 | 25000 - 35000 | 11000 - 21000 | x |
Pokles Φ po 10,000 h Zz(-) | 0,85–0,97 | 0,8–0,99 | 0,8–0,95 | 0,55–0,80 | 0,95–0,99 |
Teplota chromatičnosti Tc (K) | 2 700–6 500 | 3 500–4 200 | 2000 | 3000–4000 | 2 600–8 500 |
Barevný tón | teple až chladně bílá | neutrálně bílá | teple bílá | teple až neutrálně bílá | teple až chladně bílá |
Index podání barev Ra(-) | 80–90 | 39–56 | 20–25 | 80–90 | 65–90 |
A.Bezpečnost osob a majetku - zajištění vhodných zrakových podmínek pro řidiče i chodce.
B.Ekonomika provozu - náklady na provoz a údržbu veřejného osvětlení.
C.Světelný smog - omezení světelného záření tak, aby nerušilo a nedocházelo k světelnému znečištění.
D.Estetické vnímání - vzhled nočního města či obce je pro jeho obyvatele jistě důležitý.
Výrazný vliv na dobu provozu, a tím pádem i na spotřebu veřejného osvětlení má počasí. Rozdíl ve spotřebě v případě dvou po sobě jdoucích dnů, kdy jeden den je jasno a druhý den zataženo, činí až 20%.
- ČSN EN 132 01-1 Osvětlení pozemních komunikací: Část 1: Výběr tříd osvětlení
- ČSN EN 132 01-2 Osvětlení pozemních komunikací: Část 2: Požadavky
- ČSN EN 132 01-3 Osvětlení pozemních komunikací: Část 3: Výpočet
- ČSN EN 132 01-4 Osvětlení pozemních komunikací: Část 4: Metody měření
Původní české normy týkající se veřejného osvětlení:
- ČSN 36 0400 Veřejné osvětlení (účinnost od 01.10.1985)
- ČSN 36 0410 Osvětlení místních komunikací (účinnost od 01.10.1985)
- ČSN 36 0411 Osvětlení silnic a dálnic (účinnost od 01.10.1985)
- ČSN 36 0061 Osvětlování železničního prostranství
- ČSN 36 0051 Osvětlování povrchových dolů pro těžbu nerostných surovin
- ČSN 33 2000-7-714 Elektrotechnické předpisy – Elektrická zařízení. Část 7: Zařízení jednoúčelová a ve zvláštních objektech, oddíl 714: Zařízení pro venkovní osvětlení.
- TP 98 Technologické vybavení tunelů pozemních komunikací, Ministerstvo dopravy a spojů ČR, 1997 - kapitola 11 ČSN 73 7507 Projektování tunelů pozemních komunikací.
Pří návrhu veřejného osvětlení se můžete řídit i mezinárodními doporučeními Mezinárodní komise pro osvětlování CIE:
- CIE 88-1990 Guide for the lighting of road tunnels and underpasses - Průvodce osvětlením tunelů a podjezdů
- CIE číslo 115–1995 Recommendations for the lighting of roads for motor and pedestrian traffic- Doporučení pro osvětlování komunikací pro motorovou a pěší dopravu
- CIE TC 5-12: Obtrusive light. Guide on the limitation of the effects of obtrusive light from outdoor lighting installations - Návod k omezení vlivů rušivého světla vyvolaného venkovním osvětlením
- CIE 126-1997, Guidelines for minimizing sky glow - Směrnice pro minimalizaci záře oblohy
- CIE 136–2000 Guide to the lighting of urban areas - Průvodce osvětlováním obytných zón
- CIE 140–2000 Road lighting calculations - Výpočty osvětlení silničních komunikací
- Guidance notes for the reduction of light pollution - Návod k omezování světelného znečištění, the Institution of lighting engineers - ILE, britská Světelnětechnická společnost
EPC (Energy Performance Contracting) - jedná se o velmi atraktivní metodu financování všech úsporných projektů. Zákazník platí investici až z dosažených úspor a nepotřebuje tak na počátku žádné finanční zdroje na provedení investice. Více o metodě EPC se můžete dočíst zde.
Odklad splatnosti - pro naše zákazníky nabízíme možnost odkladu platby za projekt úsporného osvětlení. Tento odklad činí až 1 rok. Zákazník tedy může taktéž použít pro financování revitalizace veřejného osvětlení již dosažené úspory.
- ME - komunikace pro vozidla se střední až vysokou povolenou rychlostí ( MEW v případě převládajícího mokrého povrchu komunikace)
- CE - komunikace v konfliktních oblastech jako jsou obchodní třídy, složitější křižovatky,okružní křižovatky, místa kde se tvoří zácpy.
- S - komunikace především pro pěší a pro cyklisty
Dále je možno užít 3 doplňující třídy:
- A - komunikace především pro pěší a pro cyklisty, poloválcová osvětlenost, doplňuje tř. A
- ES - pěší zóny, za účelem snížení rizika kriminálního deliktu, doplňuje CE nebo S
- EV - pro situace, kde je třeba zajistit dobrou viditelnost svislých ploch, např. na křižovatkách, doplňuje CE nebo S
Podle zatřídění komunikace pak ČSN CEN/TR 13201-1 stanovuje hodnoty pro jednotlivé třídy komunikací v těchto veličinách:
• Průměrný jas povrchu komunikace L - [cd/m2]. Jedná se o celkovou úroveň jasu, která ovlivňuje řidiče. Závisí na osvětlenosti a odrazných vlastnostech povrchu komunikace a taktéž na poloze pozorovatele. Užívá se pro třídy osvětlení ME a MEW.
• Celková rovnoměrnost jasu Uo
• Podélná rovnoměrnost jasu Ui
• Prahový přírůstek - Omezující oslnění TI [%]
• Osvětlení okolí SR
• Průměrná osvětlenost E – [lx] se používá pro třídy osvětlení CE, A
• Minimální osvětlenost Emin [lx] se používá pro třídy osvětlení S, ES a EV
A.Světelný zdroj - přemění elektrickou energii ve světelnou. Mezi hlavní jeho parametry patří světelný tok (lm),elektrický příkon P (W), měrný výkon η(lm/W), doba života t(h), index podání barev Ra(–), teplota chromatičnosti Tc(K).
B.Svítidlo - slouží k úpravě prostorového rozložení světelného toku a obsahuje i předřadník, jelikož výbojová i polovodičová svítidla nelze přímo připojit k rozvodné síti.
C.Nosné konstrukce - různého typu (stožář, výložník, rameno, převěsové lano).
1558 - francouzský král Jindřich II. nechal rozmístit po Paříži 736 kotlů se zapálenou smůlou, aby bylo v noci světlo. První veřejné osvětlení s cílem osvětlit ulice
1608 - císař Rudolf II. vydává obdobné nařízení k osvětlení některých míst v Praze
1723 - zavedeno trvalé osvětlení, kdy byla celkem 121 olejovými lucernami osvětlena tzv.Královská cesta vedoucí na Hrad
1802 - objev elektrického oblouku
1807 - první pokusné veřejné plynové osvětlení bylo instalováno na náměstí Pall Mall v Londýně
1854 - vynalezl německý hodinář Johann Heinrich Goebel první moderní žárovku
1879 - Thomas Alva Edison sestrojil vakuovou žárovku, schopnou svítit řadu hodin
1881 - Instalována první veřejná žárovková osvětlení v Anglii a v USA
1882 - Instalováno žárovkové elektrické osvětlení v brněnském Mahenově divadle
1887 - Jindřichův Hradec, jako první město u nás závádí elektrické veřejné osvětlení (17 žárovek na náměstí a v Panské ulici)
1888 - V Praze bylo zavedeno veřejné elektrické osvětlení v Karlíně
1894 - Veřejné osvětlení Václavského náměstí (40 Křižíkových lamp)
1.Způsobu regulace - regulovat budeme moct každé svítidlo separátně podle aktuálních požadavků. Standardem budou svítidla s čidly upravujícím jas v návaznosti na pohyb
2.Nových zdrojů - jedná se především o LED svítidla a v budoucnu taktéž o plazmové výbojky
3.Druhu využívané energie-budoucnost je v Evropských podmínkách především v obnovitelných zdrojích. Dnes můžeme na trhu nalézt první svítidla, která jsou napájena pomocí sluneční či větrné energie